Урок № 3 Тема: "Соціальне та культурне успадкування"

Презентація " Людські раси""

ТЕМА УРОКУ: СОЦІАЛЬНЕ І КУЛЬТУРНЕ УСПАДКУВАННЯ.ПОХОДЖЕННЯ ЛЮДИНИ.

МЕТА: познайомити учнів із соціальним та культурним успадкуванням у людини, сформувати уявлення про людину як соціальну істоту, виховувати інтерес до вивчення предмета

ТИП УРОКУ: комбінований.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, робочий зошит.

ХІД УРОКУ:

І ЕТАП: ОРГАНІАЦІЙНИЙ.

ІІ ЕТАП: ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

1. Які риси анатомічної будови характерні тільки для людини?

2. Чому в людини мозковий відділ черепа набагато більший за лицьо­вий?

3. Які прикметні риси організму людини пов'язані з прямоходінням?

4. Чим відрізняються негроїдна й монголоїдна раси?

ІІІ ЕТАП: МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯІЛЬНОСТІ УЧНІВ.

прийом «проблемне питання»

Ви схожі на своїх батьків, але часто ви поділяєте також їхні погляди, інтереси, смаки. Як ви вважаєте, яким чином формується ця подібність?

VЕТАП: ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Робота в групах

І група – біологічні чинники в еволюції людини.

ІІ група – соціальні чинники…

ІІІ група – соціальне успадкування.

ІVгрупа – культурне успадкування.

Поява людини як біологічного виду якісно відрізняється від процесів виникнення нових видів у тварин.

Найважливішою прикметною ознакою антропогенезу є те, що еволюція людини відбувалася не тільки під дією біологічних чинників ( спадковості, мінливості, природного добору), але й соціальних (праця, суспільний спосіб життя, високорозвинена свідомість, абстрактне мислення й членороздільна мова.).

На ранніх етапах антропогенезу в найдавніших і давніх людей провідну роль для їхньої еволюції відіграв природний добір.

Природний добір - це складний історичний процес у живій природі, що полягає в збереженні організмів з корисними в даних умовах індивідуальними змінами і зникненні непристосованих.

Проте вже навіть на цих етапах добір відбувався не тільки за фізичними показниками (сила, витривалість тощо) людини, а й за рівнем її інтелектуального (розумового) розвитку (уміння виготовляти найпростіше знаряддя праці, використання їх, здатність до спілкування з іншими членами племені, навички колективних дій тощо). Отже, природний добір сприяв збереженню особин з вираженими соціальними рисами. З удосконаленням трудової діяльності й мови наших предків ця спрямованість добору посилювалася. Особини, які були здатні винаходити нові знаряддя, навчатися й аналізувати обставини, мали більше можливостей вижити. У процесі еволюції люди почали створю­вати штучне середовище для життя: опалювані житла, одяг, запаси продуктів. Тому залежність людей від несприятливих чинників поступово зменшувалася, а отже, зменшувалося значення в їхньому житті природного добору.

Головними соціальними чинниками, що вплинули на еволюцію людини, стали праця, життя в суспільстві, членороздільна мова та абстрактне мислення.

Праця - це планова діяльність, пов'язана з використанням спеціальних знарядь.

Відомо, що мавпи, навіть деякі птахи можуть використовувати палички чи гілочки для діставання їжі, але вони не здатні створювати знаряддя для об­робки тієї ж палички.

Зміни, що відбулися в будові руки первісної людини, сприяли появі мож­ливості виготовляти прості знаряддя праці. Цей процес тривав сотні тисяч років. З часом знаряддя праці вдосконалювалися. Водночас і рука людини, яка їх створювала, сама стала знаряддям праці.

Важливе значення для становлення людини мав суспільний характер праці. Спільне полювання, підтримування вогню, виготовлення знарядь праці зумовили необхідність спілкування членів племені і виникнення потреби пе­редавати інформацію. Так поступово розвинулася членороздільна мова як спосіб передачі інформації від однієї людини до іншої, а також знаряддя для передавання досвіду від покоління до покоління.

Розвиток мови вплинув на подальший розвиток головного мозку та проце­си мислення. У предків сучасної людини розвинулася здатність до абстракт­ного мислення, тобто до виокремлення істотних ознак у явищах і тілах природи, їх порівняння, встановлення логічних зв'язків, узагальнення. Це ста­ло підґрунтям для розвитку інтелекту людини, який досяг неймовірного втілення в різноманітних винаходах (мал. 7).

До яскраво виражених особливостей виду Людина розумна належить здатність мислити, передавати свої думки іншим людям, втілювати їх у різних формах (у літературі, живопису, скульптурі тощо; розмовляти, передавати соціальну інформацію наступним поколінням. Завдяки цій здатності сучасна людина успадкувала соціальний і культурний досвід.

Соціальний досвід.

Соціальний (від лат. socialis- громадський, суспільний) – той, що стосується суспільного ладу.

Ви вже знаєте зі шкільного курсу історії, що становлення суспільства

невіддільне від історії становлення самої людини. Результатом соціальної еволюції є виникнення соціальних спільнот: народності та нації. Ці спільноти утворилися на ґрунті спільної мови, території, економічного життя і культури, що склалися історично. Отже, становлення людини (антропогенез) і станов­лення суспільства (соціогенез) - це дві сторони єдиного процесу, який відбу­вався у взаємозв'язку і зумовлював один одного. З розвитком суспільних відносин формувалася соціальна природа людини.

Сучасна людина підпорядкована здебільшого суспільним (соціальним) за­конам, а розвиток соціальних відносин визначає розвиток особистості люди­ни.

завдання. Наведіть приклади таких типів взаємовідносин: людина - родина, людина - колектив, людина - держава.)

Культурне успадкування.

Культура (від лат.- cultura- догляд, освіта, розвиток) - це втілений розум усього людства, сукупність усіх матеріальних і духовних цінностей, створених протя­гом його історії.

Матеріальні цінності суспільства - це машини, прилади, промислові об'єкти тощо.

Духовні цінності - це досягнення суспільства в галузі освіти, на­уки, мистецтва, архітектури, літератури (мал. 10). Культура розвивається разом з конкретним суспільством і людством у цілому. Так, знання з певної на­уки є частиною загальнолюдської, або загальноцивілізаційної, культури. Адже будь-яке відкриття, наприклад у біологічній галузі, відлунюється в інших нау­кових галузях і зрештою стає надбанням усього людства.

VІ ЕТАП: ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

бесіда по питанням

1) Укажіть біологічні чинники антропогенезу:

а) вплив навколишнього середовища;

б) мова; в) індивідуальний розвиток; г) прямоходіння.

2) Виберіть кількість видів, якими представлене сучасне людство:

а) один; б) два; в) три; г) безліч.

VІІ ЕТАП: ПІДСУМКИ УРОКУ.

Ø Людина розумна як вид включає дві складові: біологічну і соціальну. На її становлення впливали як біологічні чинники, так і соціальні.

Ø У процесі еволюції виду Людина розумна виникли окремі групи людей, що мають спільне походження і характеризуються комплексом відповідних спадкових ознак, які сформувались як пристосування до різних умов середовища впродовж багатьох поколінь. Це раси.

VІІІ ЕТАП: ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

§ 3 (стор.13, 15-16) ВИВЧИТИ

Кiлькiсть переглядiв: 2015

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.