Урок № 3 Тема: "Соціальне та культурне успадкування"
Презентація " Людські раси""
ТЕМА УРОКУ: СОЦІАЛЬНЕ І КУЛЬТУРНЕ УСПАДКУВАННЯ.ПОХОДЖЕННЯ ЛЮДИНИ.
МЕТА: познайомити учнів із соціальним та культурним успадкуванням у людини, сформувати уявлення про людину як соціальну істоту, виховувати інтерес до вивчення предмета
ТИП УРОКУ: комбінований.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, робочий зошит.
ХІД УРОКУ:
І ЕТАП: ОРГАНІАЦІЙНИЙ.
ІІ ЕТАП: ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
1. Які риси анатомічної будови характерні тільки для людини?
2. Чому в людини мозковий відділ черепа набагато більший за лицьовий?
3. Які прикметні риси організму людини пов'язані з прямоходінням?
4. Чим відрізняються негроїдна й монголоїдна раси?
ІІІ ЕТАП: МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯІЛЬНОСТІ УЧНІВ.
прийом «проблемне питання»
Ви схожі на своїх батьків, але часто ви поділяєте також їхні погляди, інтереси, смаки. Як ви вважаєте, яким чином формується ця подібність?
VЕТАП: ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Робота в групах
І група – біологічні чинники в еволюції людини.
ІІ група – соціальні чинники…
ІІІ група – соціальне успадкування.
ІVгрупа – культурне успадкування.
Поява людини як біологічного виду якісно відрізняється від процесів виникнення нових видів у тварин.
Найважливішою прикметною ознакою антропогенезу є те, що еволюція людини відбувалася не тільки під дією біологічних чинників ( спадковості, мінливості, природного добору), але й соціальних (праця, суспільний спосіб життя, високорозвинена свідомість, абстрактне мислення й членороздільна мова.).
На ранніх етапах антропогенезу в найдавніших і давніх людей провідну роль для їхньої еволюції відіграв природний добір.
Природний добір - це складний історичний процес у живій природі, що полягає в збереженні організмів з корисними в даних умовах індивідуальними змінами і зникненні непристосованих.
Проте вже навіть на цих етапах добір відбувався не тільки за фізичними показниками (сила, витривалість тощо) людини, а й за рівнем її інтелектуального (розумового) розвитку (уміння виготовляти найпростіше знаряддя праці, використання їх, здатність до спілкування з іншими членами племені, навички колективних дій тощо). Отже, природний добір сприяв збереженню особин з вираженими соціальними рисами. З удосконаленням трудової діяльності й мови наших предків ця спрямованість добору посилювалася. Особини, які були здатні винаходити нові знаряддя, навчатися й аналізувати обставини, мали більше можливостей вижити. У процесі еволюції люди почали створювати штучне середовище для життя: опалювані житла, одяг, запаси продуктів. Тому залежність людей від несприятливих чинників поступово зменшувалася, а отже, зменшувалося значення в їхньому житті природного добору.
Головними соціальними чинниками, що вплинули на еволюцію людини, стали праця, життя в суспільстві, членороздільна мова та абстрактне мислення.
Праця - це планова діяльність, пов'язана з використанням спеціальних знарядь.
Відомо, що мавпи, навіть деякі птахи можуть використовувати палички чи гілочки для діставання їжі, але вони не здатні створювати знаряддя для обробки тієї ж палички.
Зміни, що відбулися в будові руки первісної людини, сприяли появі можливості виготовляти прості знаряддя праці. Цей процес тривав сотні тисяч років. З часом знаряддя праці вдосконалювалися. Водночас і рука людини, яка їх створювала, сама стала знаряддям праці.
Важливе значення для становлення людини мав суспільний характер праці. Спільне полювання, підтримування вогню, виготовлення знарядь праці зумовили необхідність спілкування членів племені і виникнення потреби передавати інформацію. Так поступово розвинулася членороздільна мова як спосіб передачі інформації від однієї людини до іншої, а також знаряддя для передавання досвіду від покоління до покоління.
Розвиток мови вплинув на подальший розвиток головного мозку та процеси мислення. У предків сучасної людини розвинулася здатність до абстрактного мислення, тобто до виокремлення істотних ознак у явищах і тілах природи, їх порівняння, встановлення логічних зв'язків, узагальнення. Це стало підґрунтям для розвитку інтелекту людини, який досяг неймовірного втілення в різноманітних винаходах (мал. 7).
До яскраво виражених особливостей виду Людина розумна належить здатність мислити, передавати свої думки іншим людям, втілювати їх у різних формах (у літературі, живопису, скульптурі тощо; розмовляти, передавати соціальну інформацію наступним поколінням. Завдяки цій здатності сучасна людина успадкувала соціальний і культурний досвід.
Соціальний досвід.
Соціальний (від лат. socialis- громадський, суспільний) – той, що стосується суспільного ладу.
Ви вже знаєте зі шкільного курсу історії, що становлення суспільства
невіддільне від історії становлення самої людини. Результатом соціальної еволюції є виникнення соціальних спільнот: народності та нації. Ці спільноти утворилися на ґрунті спільної мови, території, економічного життя і культури, що склалися історично. Отже, становлення людини (антропогенез) і становлення суспільства (соціогенез) - це дві сторони єдиного процесу, який відбувався у взаємозв'язку і зумовлював один одного. З розвитком суспільних відносин формувалася соціальна природа людини.
Сучасна людина підпорядкована здебільшого суспільним (соціальним) законам, а розвиток соціальних відносин визначає розвиток особистості людини.
завдання. Наведіть приклади таких типів взаємовідносин: людина - родина, людина - колектив, людина - держава.)
Культурне успадкування.
Культура (від лат.- cultura- догляд, освіта, розвиток) - це втілений розум усього людства, сукупність усіх матеріальних і духовних цінностей, створених протягом його історії.
Матеріальні цінності суспільства - це машини, прилади, промислові об'єкти тощо.
Духовні цінності - це досягнення суспільства в галузі освіти, науки, мистецтва, архітектури, літератури (мал. 10). Культура розвивається разом з конкретним суспільством і людством у цілому. Так, знання з певної науки є частиною загальнолюдської, або загальноцивілізаційної, культури. Адже будь-яке відкриття, наприклад у біологічній галузі, відлунюється в інших наукових галузях і зрештою стає надбанням усього людства.
VІ ЕТАП: ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
бесіда по питанням
1) Укажіть біологічні чинники антропогенезу:
а) вплив навколишнього середовища;
б) мова; в) індивідуальний розвиток; г) прямоходіння.
2) Виберіть кількість видів, якими представлене сучасне людство:
а) один; б) два; в) три; г) безліч.
VІІ ЕТАП: ПІДСУМКИ УРОКУ.
Ø Людина розумна як вид включає дві складові: біологічну і соціальну. На її становлення впливали як біологічні чинники, так і соціальні.
Ø У процесі еволюції виду Людина розумна виникли окремі групи людей, що мають спільне походження і характеризуються комплексом відповідних спадкових ознак, які сформувались як пристосування до різних умов середовища впродовж багатьох поколінь. Це раси.
VІІІ ЕТАП: ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
§ 3 (стор.13, 15-16) ВИВЧИТИ
Коментарi